کدام رشته دانشگاهی برای زنان تحصیل‌کرده بازار کار کمتری دارد؟

معصومه محمدی، کارشناس نیروی کار زنان


همانطور که در مباحث قبل آمد یکی از معضلات امروز کشورمان بیکاری زنان تحصیل کرده می‌­باشد.

لازمه برنامه‌ریزی بهتر دانستن اطلاعات کامل­‌تر، دقیق‌تر و شفاف‌­تر شدن مسئله است. یکی از مهم‌ترین آگاهی‌­ها، اطلاع از رشته تحصیلی این قشر است تا بتوان در صورت لزوم و صلاحدید، سرمایه‌­گذاری‌­ها و زیرساخت­‌ها را به آن جهت سوق داد.

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال­های ۱۳۸۷ لغایت ۱۳۹۴ گویای آنست که بیشترین زنان بیکار دارای تحصیلات عالی در رشته بازرگانی و علوم اداری می‌­باشند و نکته قابل تأمل این‌که در سال­‌های مورد بررسی نه تنها از میزان ایشان کاسته نشده است، بلکه بیش از دو برابر نیز شده است و از ۶۸۹۹۰ نفر بیکار در سال ۱۳۸۷ به ۱۴۰۰۹۰ نفر بیکار در سال ۱۳۹۴ رسیده است.

بعد از آن رشته‌­های مهندسی وحرفه‌­های مهندسی است که زنان بیکار این رشته نیز بیش از دو برابر شده و از ۳۷۶۶۷ نفر بیکار در سال ۱۳۸۷ به ۸۴۵۹۵ نفر بیکار در سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است. رتبه سوم بیشترین میزان زنان بیکار دارای تحصیلات دانشگاهی مربوط به رشته علوم انسانی می‌­باشد که در سال­‌های مورد بررسی حدود ۶۰۰۰۰ نفر است و کمترین زنان بیکار تحصیل‌کرده در سال­های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ مربوط به رشته­‌های حفاظت محیط زیست و خدمات امنیتی است که کمتر از ۳۰۰۰ نفر بوده است. اما نکته قابل توجه این‌که تمامی زنان دانشگاهی رشته­ خدمات حمل ونقل در سال‌­های اخیر یا شاغل هستند یا خارج از بازار کار هستند و در جستجوی کار نیستند؛ که البته با توجه به این‌که رشته مذکور تا حدودی ماهیت مردانه دارد، شاید بیشتر مردان را جذب کرده باشد.


زنان-بیکار-دارای-تحصیلات-عالی-به-تفکیک-رشته

زنان-بیکار-دارای-تحصیلات-عالی-به-تفکیک-رشته--جدول